Mee met de tijd 

Het is altijd een heel gedoe in de terminal. Onduidelijke rijen voor onduidelijke loketten waar ik moet aansluiten om in te checken voor de ferry. Streng kijkende mannen of – erger – vrouwen controleren minutieus de hele stapel documenten voordat ze bereid zijn de tickets van de rol te scheuren en mij die toe te schuiven. In die tijd zou je al bijna aan de overkant van de Adriatische zee kunnen zijn. En dan ook nog maar niet de pech te hebben dat je de leider van een groep voor je hebt. Die dertig kaartjes wil hebben, waarvoor alles gecontroleerd wordt.
Hallo, ik heb ervoor betááld hoor! En niet ze weinig ook!

Dat moet toch handiger kunnen. Makkelijker. Overal kun je online inchecken, instapkaarten printen, of niet, een mobieltje waar ze opstaan is genoeg. Maar nee, daar doen de Griekse ferryboten niet aan.

Hoe groot was dus mijn verbazing toen ik vorige week op de reserveringsbevestiging de opmerking las dat er online ingecheckt kon worden. In heel kleine lettertjes, dat wel, maar toch! Online!
Dan hoefde je niet meer in de rij, stond er, en kon je direct doorrijden naar de boot. Dat liet ik me geen twee keer zeggen. Ik checkte ons in, wat wonderwel lukte. De e-tickets verschenen direct in mijn mailbox. Jippie!

Met mijn mobiel in de aanslag reden we dus rechtstreeks naar de gate in Patras, waar papieren van auto’s en vooral vrachtwagens minutieus gecontroleerd werden, door een strenge dame. Haha, zeiden wij, die hebben nog papieren kaartjes.
Maar het lachen verging ons snel. Groot was mijn teleurstelling toen diezelfde dame mijn e-tickets op de telefoon gewoon afwees. 
‘Nee’, zei ze resoluut. ‘U moet naar de terminal daar’, ze wees naar het gebouw waar al die rijen stonden met strenge vrouwen, ‘en kaartjes ophalen. Kom hier terug met echte kaartjes in de hand. Weer achter aansluiten natuurlijk. Volgende!’
Mijn klomp brak. 

Met een diepe zucht dropen af. Mee met de tijd leek zo hoopvol. Maar deze dame had blijkbaar nog nooit een e-ticket gezien. De ferrymaatschappij is vergeten hun medewerkers bij te praten. Ik verwacht dat online inchecken over een jaartje misschien al wel gaat werken.

(Visited 13 times)