Ave Maria I

Als ik het Ave Maria hoor, zal ik voortaan gelijk terug zijn in de Parijse metrolijn 5 Bobigny. De deuren klappen dicht en vanuit het niets komt er ineens gezang. Aanvankelijk klinkt het als een toeter, maar dat blijkt het niet te zijn.

Het is iemand die daar gewoon begon te zingen, midden in de volle metro. Ik zie door de drukte in eerste instantie niet waar het precies vandaan komt, later vang ik flarden op van een meisje dat de mond opengooit die de bron van die geluiden blijken te zijn. Het duurt ook even voordat ik de melodie herken. Het verschil in sterkte tussen de tonen is enorm en onverwacht. De ene hard, dan twee zachte, geen touw aan vast te knopen. Tergend langzaam volgen de noten elkaar op. En dan is er wat meer ruimte en zie ik haar gezicht. Een grijns kan ik niet onderdrukken. Fronsen, dichtgeknepen ogen, gekwelde blik en pijnlijk getroffen, ach ach, het grote drama is geboren.
Oh, ineens hoor ik het… ze zingt Avé Maria van Schubert. Zou Franz het zelf herkend hebben, als hij hier aan een handlus had gehangen? Ik waag dat te betwijfelen. HIj draait zich om in zijn graf, vermoed ik.

Na de dramatische slottoon verandert het meisje als een blad aan een boom. Met geopende beurs gaat ze in rap tempo commercieel bevelend bij iedereen langs. ‘Pour la musique, pour la musique… ‘ Maar men schijnt haar niet te zien, ik hoor geen muntje rinkelen en teleurgesteld verlaat ze het rijtuig bij de volgende halte om waarschijnlijk in de volgende metro te stappen en het circus opnieuw op te voeren.

We doen ons jaarlijkse bezoekje aan Parijs, even bijtanken in deze heerlijke stad. Die ochtend om 7 uur ’s ochtends de Thalys ingestapt in een grauw bewolkt Rotterdam, maar het weer knapt helemaal op. Tweeëneenhalf uur later – 2,5 uur! Hoe is het mogelijk! – zitten we in Parijs op een terrasje tegenover het Gare du Nord met koffie en een croissant, in het zonnetje. Laat het weekend maar beginnen!

(Visited 13 times)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *